Keress! – mondja Battelle
A SEO (Search Engine Optimization), magyarán a keresőoptimalizálás sokféle értelmezéssel felruházható. Aki például kezébe veszi John Battelle keresést felrajzoló alapművét – Keress! (HVG könyvek, 2006) – és számítástechnikai értelemben vett sorokat, titkos Google algoritmusok képletét, html és php programsorokat, scriptek garmadáját feltételezi, az megdöbbenve tapasztalhatja: ilyesmiről árva sort nem talál a könyvben. Sőt, Budapest neve sem kerül elő, pedig nekünk ez a világ központja 🙂
Viszont találkozni fog a kulturális antropológia, a marketing, a matematikai gráfok és más varázslatos fogalmak garmadájával. Ebből is nyilvánvalóvá válik: az internetes keresés, s az annak részterületeként felfogott SEO igazából nem számítástechnikai képződmény, vagy ha az, hát teljesen át van itatva más tudományokkal, beleértve a fent említetteken túl például a nyelvészetet és a pszichológiát is.
Mindebből következően korántsem olyan megdöbbentő a SEO-val összepárosított kérdés: hol élsz te?
Ugyanis a kérdésre adott válasz nagyon sok mindent meghatároz a keresőoptimalizálás során.
„A Kelsey Group szerint a keresések 25%-a helyi jellegű, és ezek többsége kereskedelmi jellegű (fogorvost, éttermet, vízvezeték-szerelőt keresnek.)”
John Battelle, im.; 31.old.
A keresőkben való előkelőbb hely megszerzése, a SEO-munka megrendelése persze más súllyal bír egy kisvárosban, mint egy világvárosban, és még ennél is nagyobb jelentőségű országos vagy globális méretekben.
(Gondoljunk csak bele: például a duguláselhárításban dolgozó vállalkozók egészen más nagyságrendű bevételt remélhetnek egy átlagos napon a magyar fővárosban, mint vidéken. Ugrásszerű, összehasonlíthatatlan a változás nagyságrendje, mások lesznek a mértékek, „a mennyiség minőségbe csap át”.
Jómagam néhány évvel ezelőtt meglepve tapasztaltam , hogy egy-egy különös, ámde tőkeerős iparág szolgálatában, mint teszem azt a duguláselhárítás, a SEO milyen erőket vonultatott föl Budapesten – akár nemzetközi versenyt is hirdethettek volna.)
Középpontban a piaci verseny
Tehát a hely, ahol élsz, pontosabban ahol a munka jelentkezik, a piaci verseny nagyságrendjéből, intenzitásából következően eleve meghatároz számtalan tényezőt, mind a munkában, mind annak díjazásában. (Sőt jelzem, a munka körülményeiben is: sovány pénzek körül a SEO-st aligha fogják fenyegetni, de kicsit más lesz a helyzet, ha mondjuk az autószervizelés, az autóalkatrész ellátás területére lép.)
Persze nem ez a lényeg, nem ez az izgalmas témánk szempontjából, hanem azok az értelmezések, jelentéstartalmak, amelyekben a különböző helyek, tájegységek, városok, községek megjelennek.
Budapest tényleg mindent visz?
Magyarországon a budapesti lakos, amikor mondjuk fogorvost keres, beüti a Google keresőbe a fogászat szót, vagy a fogorvosi rendelő kifejezést, mert abból a feltételezésből indul ki, hogy a találatok budapestiek lesznek!
Tehát Budapest fogalma magába szívja az egész országot, minden, ami fontos – a budapesti lakos szemében – csakis budapesti lehet.
A pécsi, a győri, a miskolci, a debreceni polgár már más típusú keresést képvisel: ő, a kisebb piac által hordozott hátrányból – mondjuk inkább úgy, sajátosságból – következően olykor még ma is kénytelen a városa nevét is „mellétűzni” a keresett kulcsszóhoz, kulcskifejezéshez, ha a keresésének tartalma – márpedig az összes keresés egyre nagyobb százaléka ilyen – helyi jellegű.
Igaz, a keresők egyre inkább előnybe részesítik a keresést indító számítástechnikai eszköz helyét és ahhoz mérik a válaszok helyét mobilon, tableten, asztali gépen! Sőt, a Cégprofil igazán komoly segítséget jelent szolgáltatónak és a szolgáltatást, árut keresőnek is.
Magyar sajátosság, hogy nekünk nincs regionális tudatunk
Senki sem mondja azt, hogy ő dél-dunántúli. Pécsi vagy baranyai esetleg, de Dél-Dunántúlt senki sem mond.
Mint ahogyan a „mesterséges” helymegjelöléseket sem használjuk a közbeszéd és így a keresés során. Ki tudná azt megmondani, hogy ő hányas számú országgyűlési választókörzetben lakik. Tehát az ilyen típusú helymegjelölésekkel sem érdemes a keresőoptimalizálás során „operálnunk”, hiába lenne az természetes a megrendelő bürokratának.
Aki a fentiek figyelembevétele nélkül kezd el Magyarországon „keresőoptimalizálni”, azt kemény meglepetések érhetik!
De azt is, aki „kifelé” akar kommunikálni. Budapest mindent visz, vagyis a főváros neve helyettesíteni képes az ország nevét, német nyelvterületen esetleg még a Balaton bír jelentőséggel, és az Európa Kulturális Fővárosa Pécs 2010-es, vagy ugyanez Veszprém 2023-as kiadásban lehet még „valami”. Talán…
Mindenesetre a keresőknek sem a keresleti, sem a kínálati oldalán ez utóbbi jelei nem jelentkeznek. Íme, egy városi sorrend a Google.hu alól ( a városnévre kapott szótalálatok száma elsőként, mint a kínálati oldal; a globális keresések száma a Google AdWords kulcsszókereső eszköze szerint, mint a keresleti oldal, másodikként):
- Budapest – 54.500.000; 6.120.000
- Debrecen – 8.060.000; 1.000.000
- Szeged – 7.620.000; 823.000
- Győr – 7.740.000; 550.000
- Pécs – 6.810.000; 673.000
- Miskolc – 6.350.000; 673.000(nem tévedés a találati azonoság Péccsel)
- 2009. június 30-i adatok
A városok fejlődésének mérése a SEO eszközével
Íme egy tábla, amely megmutatja, hogy egy adott magyar városra hány szótalálat esett 2009-ben majd 2023-ban. Azt is láthatjuk, hogy a mostani találatszám hányszorosa a 14 év előttinek.
Látható az egyenlőtlen fejlődés dinamikája. Míg Budapest 8,5-szeresére növelte találatszámát, addig a vidéki városok 3,1-5,9-szeres bővülést mutatnak fel.
Város | Szótalálat 2009 | Szótalálat 2023 | Növekmény |
Budapest | 54.500.000 | 466.000.000 | 8,5 x |
Debrecen | 8.060.000 | 48.200.000 | 5,9 x |
Szeged | 7.620.000 | 43.600.000 | 5,7 x |
Győr | 7.740.000 | 29.300.000 | 3,7 x |
Pécs | 6.810.000 | 21.400.000 | 3,1 x |
Miskolc | 6.350.000 | 23.200.000 | 3,6 x |
És most jöjjön még egy titok a hol élsz te témaköréből: biztos vagyok benne, ha városod nincs a listán – KERESNI fogod!
***
Témánkba vág: